Κε Πρόεδρε
Οι εξελίξεις τουλάχιστον της τελευταίας 15ετίας, απέδειξαν ότι τα πρότυπα κανονισμών λειτουργίας των εκάστοτε Υπουργείων Εσωτερικών και η εφαρμογή τους από τη δημοτική αρχή Ωραιοκάστρου, προώθησαν την αυταρχική συγκέντρωση των λειτουργιών της “τοπικής αυτοδιοίκησης” και την κατοχύρωσαν ως εξάρτημα της κεντρικής διοίκησης και των κυβερνήσεων, ως τοπική διοίκηση. Οι κατά καιρούς επί της ουσίας συναινέσεις της ΚΕΔΕ, έγιναν στη βάση των εξαρτήσεών της από τα αστικά κόμματα που κυβέρνησαν και κυβερνούν τη χώρα, τη Ν.Δ., το ΠΑΣΟΚ, τον ΣΥΡΙΖΑ και τα συνεργαζόμενα με αυτά.
Χαρακτηριστικά, ενώ στο κοντινό παρελθόν αναφέρονταν ως όργανα διοίκησης του δήμου, η Οικονομική Επιτροπή, η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, η Εκτελεστική Επιτροπή που στελεχώνονταν στη βάση του διαβλητού εκλογικού συστήματος και με παρασκηνιακές συμφωνίες, στον προτεινόμενο κανονισμό υπάρχει μόνο η 7μελής Δημοτική Επιτροπή, με απόλυτη κυριαρχία της σχετικά πλειοψηφούσας παράταξης του δημάρχου (5 στους 7) και με απουσία δύο συνδυασμών από τους τέσσερις.
Δεδομένο είναι η αφαίρεση αρμοδιοτήτων από το δημοτικό συμβούλιο, παλιότερα υπέρ των δύο επιτροπών και τώρα υπέρ της ολιγομελούς δημοτικής επιτροπής. Το ελάχιστο που θα έπρεπε να γίνει θα ήταν ο διπλασιασμός των μελών της και η σύνθεσή της σε αντιπροσωπευτική – αναλογική βάση.
Για το περιεχόμενο των αποφάσεων, εμείς πιστεύουμε ότι το δημοτικό συμβούλιο πρέπει να αποφασίζει επί όλων των θεμάτων και να ελέγχει τα γνωμοδοτικά όργανα και τις αρμοδιότητες – ευθύνες όλων των οργάνων του δήμου. Τα δε Τοπικά Συμβούλια να έχουν περισσότερες αρμοδιότητες και αντίστοιχους πόρους.
Το Δημοτικό Συμβούλιο, αποτελεί πολιτικό όργανο και στηριζόμενο στην αντιπροσωπευτικότητά του θα πρέπει να προτάσει δυναμικά τις αποφάσεις του για όλα όσα αντικειμενικά συμφέρουν τον τόπο, τους δημότες και την ελληνική κοινωνία γενικότερα. Λόγου χάριν τη μόνιμη, πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στις δημοτικές υπηρεσίες. Την Παιδεία, Υγεία, Πρόνοια, Ενέργεια, τα δημόσια αγαθά για όλους.
Σαφώς θα πρέπει να αναφέρεται ότι το δημοτικό συμβούλιο εκφράζει τις θέσεις και απόψεις του και για θέματα γενικότερου ενδιαφέροντος, για παράδειγμα σε ότι αφορά την ανεργία, την ενεργειακή φτώχεια, την ακρίβεια, το πραγματικό νόημα της τοπικής ανάπτυξης που θα πρέπει να αφορά τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα.
Ο “πρότυπος” κανονισμός που ισχύει, εξαρτά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του Δ.Σ. από τις “εθνικές”, περιφερειακές και τις ευρωενωσιακές πολιτικές. Σήμερα έχουμε γενικότερη εμπειρία για το πού οδήγησαν οι πολιτικές αυτές, παρά την έντονη προπαγάνδα συγκάλυψης και παραπληροφόρησης των εμπνευστών και εκτελεστών τους. Ακόμα, ο προτεινόμενος κανονισμός προσπαθεί να στενέψει και την ανάγκη συνεργασίας και συντονισμού με άλλες τοπικές ή δημόσιες αρχές, βάζοντας τον όρο ότι αυτές πρέπει να δρουν και να διαθέτουν πόρους στην περιφέρεια του δήμου. Αντ΄ αυτού θα έπρεπε να συμπεριληφθεί η υποχρέωση συνεργασίας με οποιαδήποτε δημοτική και περιφερειακή αρχή και με εργατικούς και επαγγελματικούς φορείς των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των αγροτών, συλλόγους, οργανώσεις γυναικών και νεολαίας κλπ.
Στην Ημερήσια Διάταξη των συνεδριάσεων θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται όλα τα θέματα που προτείνει ο δήμαρχος, η δημοτική επιτροπή αλλά και οι παρατάξεις. Σε περίπτωση διαφωνίας του προεδρείου, το ζήτημα να τίθεται σε ψηφοφορία.
Ο ισχύων κανονισμός του δημοτικού συμβουλίου, αλλά και το σχετικό καταστατικό του Συμβουλίου των Νέων, περιορίζει τη συμμετοχή της νεολαίας στη διαχείριση των τοπικών υποθέσεων ενώ ….. απαγορεύεται η συμμετοχή πολιτικοποιημένων νέων. Στην πράξη, η ίδια η δημοτική αρχή υπάγεται εδώ και δεκαετίες σε συγκεκριμένο κόμμα όπως και η ηγεσία του Συμβουλίου, σε συγκεκριμένη πολιτική τοποθέτηση …. Εμείς πιστεύουμε ότι οι νέοι του δήμου όπως και όλης της χώρας, πρέπει να τοποθετούνται πολιτικά στο σύνολο των νεολαιϊστικων προβλημάτων και των προβλημάτων των εργαζόμενων, των κοινωνικών δικαιωμάτων, των πολιτιστικών αναγκών κλπ. Να αγωνίζονται για τα δίκαια αιτήματά τους.
Στον υπό αναθεώρηση (προς το χειρότερο) κανονισμό λειτουργίας, υπάρχει το Δημοτικό Γραφείο Ενημέρωσης για την Απασχόληση, το οποίο τίποτα δεν πρόσφερε και δεν χρειάζεται, εάν υπάρξει μία αναβαθμισμένη δημόσια υπηρεσία με εργατική συμμετοχή και τοπικούς ελέγχους από αρμόδιους φορείς. Το ίδιο ισχύει για το Τοπικό Συμβούλιο Πρόληψης Παραβατικότητας, εάν υπάρχουν πολιτικές πρόληψης και επαρκής κρατική αντιμετώπιση της εγκληματικότητας.
Αλλες Προτάσεις για τη λειτουργία του Δ.Σ. :
Η παρουσία και η παρέμβαση των πολιτών και των φορέων του δήμου να επιτρέπεται σε όλα τα δημοτικά συμβούλια και όχι μόνο στο πρώτο του μήνα. Αυτό να ισχύει και στην περίπτωση των τηλεδιασκέψεων, με ειδική σύνδεση του κοινού.
Ελαχιστοποίηση των δια περιφοράς και τηλεδιασκέψεων συμβουλίων και μόνο για έκτακτες και κατεπείγουσες ανάγκες.
Προσβασιμότητα των αποφάσεων από τους δημότες.
Συνεδρίαση του Δ.Σ. πραγματοποιείται πέραν των άλλων και όταν το ζητήσουν τα 2/3 της μειοψηφίας.
Η πρόσκληση για τη συνεδρίαση επιδίδεται στους συμβούλους πέντε ημέρες πριν την ημέρα της συνεδρίασης και οι εισηγήσεις ολοκληρώνονται τρεις ημέρες πριν.
Ο χρόνος για κάθε ανακοίνωση, πρόταση, ερώτηση, αναζήτηση στοιχείων ή απάντηση να είναι 5 λεπτά, εκτός εάν υπάρχει αιτιολογημένη πρόταση παράτασης.
Ο χρόνος για τη συζήτηση των εκτός ημερήσιας διάταξης θεμάτων να είναι η μία και μισή ώρα, με περιθώριο ανοχής 15 λεπτών και με τη προϋπόθεση βέβαια ότι θα μπορεί και η αντιπολίτευση να προτείνει σχετικά θέματα.
Ο δήμαρχος, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, οι επικεφαλής των παρατάξεων και οι ειδικοί αγορητές να έχουν δικαίωμα ομιλίας 10 λεπτά ανά θέμα, με δυνατότητα δευτερομιλίας 5 λεπτά. Επί των σοβαρών θεμάτων όπως οι Απολογισμοί Πεπραγμένων, Τεχνικό Πρόγραμμα, Προϋπολογισμός, καθορισμός δημοτικών τελών και φόρων, το Δ.Σ. αποφασίζει κατά τις συγκεκριμένες συνεδριάσεις παρατάσεις των χρόνων ομιλίας όλων των δημοτικών συμβούλων που τοποθετούνται. Καμία δυνατότητα σύντμησης του προβλεπόμενου μέγιστου χρόνου ομιλίας. Οι δημοτικοί σύμβουλοι να έχουν χρόνο ομιλίας 5 λεπτών και δικαίωμα για 3 λεπτά δευτερολογίας.
Διακοπή ομιλητή εάν συμφωνεί ο ίδιος και ο πρόεδρος να μπορεί να γίνει για 2 λεπτά, με ισόχρονη παράταση του χρόνου ομιλίας του. Αυτό φυσικά δεν αφορά στις διακοπές από τον δήμαρχο.
Η αφαίρεση του λόγου από ομιλητή ο οποίος κρίνεται από το προεδρείο ότι είναι εκτός θέματος δεν μπορεί να γίνει σε περιπτώσεις πολιτκών αιτιολογήσεων και αναλύσεων επί του θέματος. Πρέπει να εφαρμόζεται σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
Σε περίπτωση διακοπής της συνεδρίασης λόγω θορύβων ή έκτροπων καταστάσεων, ο πρόεδρος δεν λύνει την συνεδρίαση πριν καταβάλει προσπάθειες σε συνεργασία με τους δημοτικόυς παράγοντες και τους επικεφαλείς των συνδυασμών.
Ο επικαλούμενος προσωπικό ζήτημα, οφείλει να το προσδιορίσει μέσα σε 2 λεπτά της ώρας. Εφόσον διαπιστωθεί ως τέτοιο, να υπάρξει χρόνος για άλλα 3 λεπτά.
Το δικαίωμα αναφοράς του θιγόμενου στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, να υφίσταται και για λόγους προσβολής που έχει συμβεί και εκτός της διάρκειας της συνεδρίασης, όχι μόνον ως διαδικασία δήλωσης – καταγγελίας αλλά και συζήτησης επί αυτού.
Να επιτρέπεται η γενίκευση μίας συζήτησης με βάση ερωτήσεις από δημοτικούς συμβούλους στον δήμαρχο και στους αντιδημάρχους και όχι μόνο οι απλές απαντήσεις. Δηλαδή να τοποθετείται όποιος ενδιαφέρεται για το θέμα. Αυτό, μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου.
Να εκφραστεί η θέληση ότι στα διάφορα εκλεγμένα όργανα του δήμου θα πρέπει να εκπροσωπούνται όλοι οι συνδυασμοί και οι φορείς που επιθυμούν να συμμετάσχουν.
Να αναφερθεί ότι τα Τοπικά Συμβούλια συνεδριάζουν τουλάχιστον μία φορά το μήνα σε ανοιχτές συνεδριάσεις και ότι πρέπει να διαθέτουν επαρκείς πόρους για τις άμεσες και σοβαρές ανάγκες τους.
Ο προτεινόμενος “πρότυπος” κανονισμός αποτελεί την εφαρμογή στους δήμους των πολιτικών όλων των αστικών κομμάτων και του συστήματος που αυτά υπηρετούν. Δεν έχει καμία συνάφεια με τη φιλολαϊκή ανάπτυξη, τον κοινωνικό έλεγχο και την προστασία – ενίσχυση του περιβάλλοντος. Δεν κατοχυρώνει ούτε καν την υποχρεωτικότητα δημοσίευσης των πρακτικών, τη διαβούλευση θεμάτων που αφορούν το μέλλον των επόμενων γενεών ή τις ρυθμίσεις μεγάλων επιπτώσεων όπως ο πολεοδομικός σχεδιασμός, οι ελεύθεροι χώροι, η ανακύκλωση ή ο δανεισμός.
Βασικό του στοιχείο είναι η αποδυνάμωση του υποθετικά ανώτερου οργάνου του δήμου, του δημοτικού συμβουλίου και η συγκέντρωση των βασικών αρμοδιοτήτων σε μία δράκα προσώπων σε άμεση σχέση με την κεντρική εξουσία, με τα καπιταλιστικά κόμματα και τα επιχειρηματικά συμφέροντα. Προσπαθούν βέβαια να καλύψουν τα παραπάνω με διατυπώσεις όπως για την ενδοδημοτική αποκέντρωση με τα Τοπικά Συμβούλια, την οποία γνωρίσαμε και η οποία υπήρξε και είναι μηδαμινή. Τα ίδια ισχύουν για τις επιτροπές λ.χ. την δημοτική επιτροπή ισότητας.
Στο άρθρο 3, οι περιπτώσεις 2 και 3 των σχέσεων δημοτικού συμβουλίου και δημοτικής επιτροπής αλληλοαναιρούνται υπέρ της δεύτερης, ενώ δεν καθορίζονται ποιά είναι τα ιδιαίτερα σοβαρά θέματα που μπορεί να αναλάβει με απόφασή του το δημοτικό συμβούλιο.
Στο άρθρο 4 είναι απαράδεκτος ο καθορισμός μόνο μίας δια ζώσης συνεδρίασης το μήνα.
Στο άρθρο 8 περ. 3 …. το δημοτικό συμβούλιο αποφαίνεται, χωρίς συζήτηση για το κατεπείγον ή όχι των θεμάτων (εκτός της Η.Δ.). Το ίδιο χωρίς συζήτηση, παρουσιάζεται και στο άρθρο 11 περ. 3, για την πρόταση του Προέδρου αφαίρεσης κάποιου θέματος από την Ημερήσια Διάταξη. Να σβηστούν τα “χωρίς συζήτηση”.
Στο άρθρο 9 περίπτωση 3 Περί απαρτίας, πρέπει να προστεθεί το ότι ισχύει καθ΄ όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης, “εκτός εάν υπάρξει ένσταση απαρτίας” όπως προβλέπεται στη σχετική νομοθεσία λειτουργίας των συλλογικών οργάνων.
Στο άρθρο 10 περ. 6 αναφέρεται η αντιδραστική φόρμουλα της κυβέρνησης της Ν.Δ. Ότι “Η άρνηση ψήφου όσο και η λευκή ψήφος δεν υπολογίζονται στην καταμέτρηση των ψήφων …”. Κατά συνέπεια των δύο παραπάνω ρυθμίσεων, η απαρτία θα μπορούσε να υπάρξει σε συνεδρίαση που θα έχουν όλοι αποχωρίσει πλην του προεδρείου! Τυπικά νόμιμη απόφαση θα μπορούσε να ληφθεί ομοίως με μια ψήφο υπέρ και τις υπόλοιπες κατά, λευκές ή με δήλωση “παρών”!!
Τέλος το άρθρο 12 περί λογοδοσίας της δημοτικής αρχής περιορίζει το εύρος της λογοδοσίας με τη θέσπιση επιμέρους θεμάτων, όπως και τη σχετική δημόσια συζήτηση επί όλων των πεπραγμένων της διοίκησης, ενώ θα έπρεπε να είναι εφ΄ όλης της ύλης.
Αυτά ενδεικτικά από τη “Λαϊκή Συσπείρωση Ωραιοκάστρου”. Επιφυλασόμαστε για τη κατάθεση και άλλων απόψεων και προτάσεων κατά τη συνεδρίαση έγκρισης του “νέου” κανονισμού λειτουργίας.
Υ.Γ. Σας εφιστώ την προσοχή σας στο άρθρο 10 περίπτωση 5: “Σε περίπτωση αποχώρησης μελών κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης πριν από τη λήψη απόφασης για κάποιο θέμα, εάν ο αριθμός των μελών που απομένει είναι μικρότερος από τον αριθμό των μελών που απαιτείται για τον σχηματισμό της απαρτίας, η απαιτούμενη πλειοψηφία για τη λήψη απόφασης δεν υπολογίζεται επί των πραγματικά παρόντων …. αλλά επί του αριθμού των μελών που απαιτούνται για την απαρτία.” – Πρόκειται για προσπάθεια ελάχιστης λείανσης των διαδικαστικών στρεβλώσεων που αναφέραμε παραπάνω. —