Τη Δευτέρα το απόγευμα το σώμα των αιρετών συνέρχεται σε ειδική συνεδρίαση για τη ψήφιση του προϋπολογισμού. Είναι από τις πλέον κορυφαίες διαδικασίες για τον Δήμο Ωραιοκάστρου, αφού ο προϋπολογισμός αποτελεί το βασικότερο εργαλείο της διοίκησης Τσακίρη, απαραίτητο για την καθημερινή λειτουργία του δήμου αλλά και για την υλοποίηση αναπτυξιακού ή οποιουδήποτε άλλου προγράμματος έχει κατά νου.
Όμως αυτή τη φορά υπάρχει μια ιδιαιτερότητα στη ψήφιση του προϋπολογισμού.
Ο νόμος του Κλεισθένη που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2018 και τροποποιήθηκε εν μέρει από την κυβέρνηση της ΝΔ, εξακολουθεί -σε ότι φορά τον προϋπολογισμό- να δίνει τη δυνατότητα σε επικεφαλής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης ή ακόμα και σε μεμονωμένους δημοτικούς συμβούλους, να καταθέσουν εναλλακτικό σχέδιο προϋπολογισμού ακόμα και την ημέρα του δημοτικού συμβουλίου!
Τι μπορεί να σημαίνει εναλλακτικό σχέδιο προϋπολογισμού για μία δημοτική παράταξη της αντιπολίτευσης στο Ωραιόκαστρο; Ακόμα και ένα νούμερο να τροποποιήσει σε έναν κωδικό, μία σειρά, θεωρείται «εναλλακτικό σχέδιο προϋπολογισμού». Αρκεί βέβαια να μπορεί να δικαιολογήσει τους λόγους που το καταθέτει.
Βασική προϋπόθεση όμως για να τεθεί σε ψηφοφορία ο εναλλακτικός προϋπολογισμός είναι να συνοδεύεται υποχρεωτικά από γνωμοδότηση, ή από μία έκθεση νομιμότητας της Οικονομικής υπηρεσίας του δήμου Ωραιοκάστρου. Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με πληροφορίες, κανείς δεν έχει εκδηλώσει επισήμως το ενδιαφέρον, ούτε έχει αναζητήσει τα οικονομικά στοιχεία από την αρμόδια υπηρεσία του δήμου Ωραιοκάστρου.
Πάντως στην όλη ιστορία υπάρχει το πλέον οξύμωρο. Ο νομοθέτης δίνει το δικαίωμα να καταθέσει μία δημοτική παράταξη ή ένα δημοτικός σύμβουλος εναλλακτικό σχέδιο προϋπολογισμού την ημέρα που ψηφίζεται, χωρίς όμως να δίνει τον χρόνο στην οικονομική υπηρεσία να κάνει τη δική της έκθεση επί του προϋπολογισμού, η οποία σημειωτέων περιορίζεται όχι στη σκοπιμότητα αλλά στη νομιμότητα.
Η Οικονομική υπηρεσία είναι υποχρεωμένη να τον εξετάσει λοιπόν και να γνωμοδοτήσει σε εύλογο χρονικό διάστημα.
Διαδικασία προϋπολογισμού
Ο προϋπολογισμός είναι πρόβλεψη και καταρτίζεται με βάση τις οδηγίες που παρέχονται ετησίως με την κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών.
Από τον περασμένο Σεπτέμβριο καταγράφηκαν οι πάγιες ανάγκες και οι προτεραιότητες των τμημάτων του δήμου Ωραιοκάστρου, καθώς και οι προτάσεις από τους προέδρους των τοπικών συμβουλίων και τα νομικά πρόσωπα.
Στη συνέχεια το προσχέδιο του προϋπολογισμού, περνάει στη διαβούλευση (συμβουλευτικό χαρακτήρα), όπου καταρτίζεται το τελικό σχέδιο. Προχωράει στην εκτελεστική -λειτουργεί υπό τον δήμαρχο και συμμετέχουν οι αντιδήμαρχοι και οι πρόεδροι των Νομικών Προσώπων- και καταλήγει στη Οικονομική Επιτροπή. Τέλος παίρνει τον δρόμο του Παρατηρητήριου στο οποίο αν υπάρχουν παρατηρήσεις επί του προϋπολογισμού επιστρέφει για να διορθωθούν στην Οικονομική Επιτροπή και στο τέλος από την Οικονομική πάει για ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο.